"Normalitatea nu se măsoară statistic."
"În vremuri ale înşelătoriei universale, a spune adevărul devine un act revoluţionar."
"Fratele cel mare este cu ochii pe tine."
"Maselor li se poate acorda libertatea gândirii, pentru că ele nu gândesc."
"Esenţa războiului constă în distrugere, nu neapărat de vieţi omeneşti,
ci a produselor muncii omului. Războiul este o modalitate de a zdrobi în
bucăţi, de a arunca în stratosferă sau de a scufunda în adâncurile
oceanelor acele produse care ar putea fi, altminteri, folosite pentru a
dărui maselor prea mult confort şi, în ultimă instanţă, prea multă
inteligenţă. Chiar atunci când armele destinate războiului nu sunt
distruse, simpla lor producere rămâne o modalitate convenabilă de a
cheltui forţa de muncă fără a fabrica nimic ce s-ar putea consuma."
"În vârful piramidei se află Fratele cel Mare. Fratele cel Mare este
infailibil şi atotputernic. Despre fiecare succes, fiecare realizare,
fiecare victorie, fiecare descoperire ştiinţifică, despre întreaga
cunoaştere, înţelepciune, fericire şi virtute, despre toate acestea se
afirmă că izvorăsc direct din conducerea sa şi sunt inspirate de el.
Nimeni nu l-a văzut niciodată pe Fratele cel Mare: el este o figură de
pe afişe şi o voce la tele-ecran. Avem toate motivele să credem că nu va
muri niciodată şi deja există mari incertitudini asupra datei naşterii
sale. Fratele cel Mare este masca sub care Partidul se prezintă lumii
întregi. El are funcţia de a concentra într-un singur punct dragostea,
frica şi respectul, pentru că asemenea emoţii sunt mai uşor de resimţit
faţă de o întreagă organizaţie."
"Ortodoxismul înseamnă lipsa gândirii - lipsa nevoii de a gândi. Ortodoxismul este inconştienţă."
"Nu înseamnă că eşti nebun dacă faci parte dintr-o minoritate, chiar şi o
minoritate de un singur om. Există adevăr şi există neadevăr şi, dacă
te ţii strâns de adevăr, chiar şi împotriva lumii întregi, nu înseamnă
că eşti nebun."
"Ce fel de lume pregătim noi? Este exact opusul acelor
Utopii hedonistice cretine pe care şi le imaginau vechii reformatori.
Este o lume a fricii, a trădării, a chinurilor, o lume în care calci în
picioare şi eşti călcat în picioare, o lume care, pe măsură ce se va
perfecţiona, va deveni nu mai omenoasă, ci mai puţin omenoasă. În lumea
asta, progresul va însemna progresul durerii. Vechile civilizaţii
pretindeau că sunt întemeiate pe iubire şi dreptate. Civilizaţia noastră
are la temelie ura. În lumea noastră, singurele sentimente vor fi
teama, furia, triumful şi auto-flagelarea. Vom avea grijă să le distruem
pe toate celelalte."
"Pe vremuri, un bărbat se uita la corpul unei femei şi-şi dădea seama că
se trezea în el dorinţa şi cu asta basta. Dar, în ziua de azi, nu mai
puteai găsi dragoste curată sau dorinţa curată. Nici o emoţie nu mai era
pură, pentru că totul era amestecat cu teamă şi cu ură. Împreunarea lor
fusese o bătălie, iar orgasmul o victorie. Dăduseră o lovitură
Partidului; fusese un act politic."
"Este indispensabil necesar să spui minciuni sfruntate şi, totuşi, să le
crezi cu toată sinceritatea, să uiţi orice a devenit nedorit şi, pe
urmă, dacă acel lucru revine la lumină, să-l readuci din uitare exact
pentru atâta timp cât ţi se cere, să negi existenţa realităţii obiective
şi să nu încetezi, nici o clipă, a ţine cont de realitatea pe care o
negi. Chiar şi folosirea termenului dublugândit presupune exercitarea
dublugânditului, pentru că, rostind cuvântul, recunoşti că suceşti
realitatea; printr-un nou proces de dublugândit anulezi această
recunoaştere, şi aşa mai departe, la infinit, minciuna fiind mereu cu un
pas înaintea adevărului."
"Frumoasă treabă, distrugerea de cuvinte. Sigur că
pierderea cea mai mare e la verbe şi la adjective, dar sunt şi sute de
substantive la care se poate renunţa tot atât de bine. Nu-i vorba doar
de sinonime; mai sunt şi antonimele. La urma urmelor, ce sens are un
cuvânt care nu e nimic altceva decât opusul altui cuvânt? Orice cuvânt
îşi conţine opusul în el însuşi. Uite, de pildă bun. Când ai un cuvânt
ca bun, ce-ţi mai trebuie rău? Nebun merge la fel de bine – de fapt, mai
bine, fiindcă este exact opusul lui bun, pe când rău nu e. Şi pe urmă
dacă vrei o variantă mai tare a lui bun, ce rost are să ai un şir întreg
de termeni inutili şi vagi ca excelent, splendid şi toate celelalte?
Plusbun acoperă sensul şi ai şi dubluplusbun, dacă vrei ceva şi mai
tare."
"Acest proces de continuă modificare se aplica nu numai ziarelor, ci şi
cărţilor, revistelor, pamfletelor, afişelor, foilor volante, filmelor,
înregistrărilor, desenelor animate, fotografiilor, într-un cuvânt
oricărui text sau document care ar fi putut avea o cât de mică
semnificaţie politică sau ideologică. Zi de zi şi aproape clipă de clipă
trecutul era adus la zi. În acest fel, se putea dovedi cu ajutorul
probelor documentare că orice previziune făcută de Partid fusese
corectă; şi nici o ştire sau opinie care venea în conflict cu nevoile
momentului nu era lăsată să rămână în vreo arhivă. Toată istoria era un
palimpsest scris şi rescris indiferent de câte ori era necesar. Nu aveai
nici o posibilitate de a dovedi, odată acţiunea terminată, că avusese
loc vreo falsificare."
"Aproape toţi copiii din ziua de azi erau îngrozitori. Cel mai rău era
că, prin intermediul unor organizaţii ca Spionii, erau transformaţi, în
mod sistematic, în nişte mici sălbatici imposibil de stăpânit; şi
totuşi, lucrul ăsta nu trezea în ei nici un fel de dorinţă de a se
revolta împotriva disciplinei Partidului. Din contră, adorau Partidul şi
tot ce avea legătură cu el. Cântecele, marşurile, steagurile, mersul în
excursii, instrucţia cu arme de exerciţiu, urlatul de slogane, adularea
Fratelui cel Mare – toate erau pentru ei un fel de joc de-a eroii.
Sălbăticia specifică vârstei le era în întregime canalizată împotriva
duşmanilor Statului, împotriva străinilor, trădătorilor, sabotorilor şi
criminalilor în gândire. Era ceva aproape normal pentru oamenii de peste
treizeci de ani să le fie frică de proprii lor copii."
"În secolul douăzeci, au fost totalitariştii – naziştii germani şi
comuniştii ruşi. Ruşii au persecutat erezia cu mai multă cruzime decât
Inchiziţia. Şi şi-au închipuit că învăţaseră din greşelile trecutului;
în tot cazul, un lucru au ştiut: că nu trebuie să martirizezi pe nimeni.
Înainte de a-şi expune victimile în procese publice, îşi propuneau în
mod voit să le distrugă demnitatea. Îi storceau de vlagă în tortură şi
claustrare, până când ajungeau nişte cârpe nenorocite care se târau în
faţa oricui şi mărturiseau orice li se punea în gură, se acopereau cu
noroi pe ei înşişi, se acuzau unul pe altul şi se ascundeau unul după
altul scâncind după milă. Şi totuşi, după câţiva ani, acelaşi lucru s-a
petrecut: morţii erau martiri, iar degradarea lor era uitată. Tot aşa,
de ce s-a întâmplat asta? În primul rând pentru că mărturisirile pe care
le făceau erau evident smulse şi neadevărate. Noi nu facem asemenea
greşeli. Toate mărturisirile făcute aici sunt adevărate. Noi le facem să
fie adevărate."
"Caracterul schimbător al trecutului este principala teză a SOCENG-ului
(socialismul englez). Evenimentele care au avut loc nu există în mod
obiectiv, ci supravieţuiesc doar în documentele scrise şi în memoria
oamenilor. Trecutul este acel lucru despre care documentele şi memoria
nu se contrazic reciproc. Or, din moment ce Partidul deţine controlul
exclusiv asupra tuturor documentelor şi controlează în egală măsură şi
mintea tuturor membrilor săi, rezultă că trecutul arată exact aşa cum
hotărăşte Partidul. Mai rezultă şi că, deşi trecutul este modificabil,
el nu a fost niciodată modificat, în nici o situaţie anume, şi că este
imposibil să fi existat vreodată vreun trecut diferit. Lucrul rămâne
valabil şi atunci când acelaşi eveniment trebuie modificat de mai multe
ori în cursul aceluiaşi an, până la pierderea oricărei posibilităţi de
a-l mai reconstitui. Partidul se află, în orice moment, în posesia
absolutului adevăr şi este de la sine înţeles că absolutul nu poate să
fi arătat vreodată altfel decât arată astăzi."
"În trecut, prin definiţie, ca să spunem aşa, războiul era un lucru care,
mai devreme sau mai târziu, se sfârşea, de obicei printr-o
inconfundabilă victorie sau înfrângere. Şi, tot în trecut, războiul era
unul din principalele instrumente prin intermediul cărora societăţile
omeneşti veneau în contact cu partea fizică a realităţii. Toţi
conducătorii, din toate timpurile, au încercat să le impună supuşilor
loro falsă viziune asupra lumii, dar nici unul nu şi-a putut permite să
încurajeze acele himere care aveau tendinţa de a şubrezi eficacitatea
militară. Atâta timp cât înfrângerea însemna pierderea independenţei sau
cine ştie ce altă consecinţă socotită în general indezirabilă, trebuiau
luate măsuri serioase împotriva ei: nu puteai ignora faptele concrete.
În filosofie, în religie, în etică sau în politică, doi şi cu doi puteau
face cinci, dar dacă proiectai un tun sau un avion, nu puteau face
decât strict patru... Dar, atunci când războiul devine efectiv continuu,
el şi încetează de a mai fi periculos. Dispare ceea ce se numeşte
necesitate militară. Progresul tehnic poate stagna, iar faptele cele mai
evidente pot fi tăgăduite sau trecute cu vederea."
"Cele mai bune cărţi sunt acelea care îţi spun ce ştii de înainte."
"Între abstinenţă şi ortodoxia politică era o legătură profundă. Pentru
că, altminteri, cum s-ar putea menţine exacerbarea obligatorie a fricii,
a urii şi-a credulităţii tembele de care Partidul are nevoie la membrii
săi? Numai încătuşând un instinct puternic şi folosindu-l ca forţă
motrice. Atracţia sexuală era o primejdie pentru Partid şi atunci
Partidul o pusese la lucru în folosul său propriu."
"Toate erau nişte tâmpenii: amândoi ştiau că, în realitate, nu aveau
scăpare. Chiar şi singura variantă efectiv realizabilă, sinuciderea, nu
aveau nici o intenţie de a o adopta. Trăiau de la o zi la alta şi de la o
săptămână la alta, târându-se într-un prezent fără viitor, dintr-un
instinct mai puternic decât voinţa lor, aşa cum întotdeauna plămânii îţi
mai trag aer o dată, dacă mai există măcar o gură de aer de respirat în
jurul tău."
"Durerea nu este întotdeauna de ajuns. Se întâmplă, uneori, ca un om să
reziste durerii până când ajunge să moară din cauza ei. Dar pentru
orişicine există câte ceva de nesuportat – ceva la care nici nu se poate
gândi. Nu-i vorba de curaj sau de laşitate. Când cazi de undeva de sus,
nu este o laşitate să te agăţi de o frânghie. Când ieşi la suprafaţa
apei, nu eşti laş dacă tragi aer în plămâni. Este, pur şi simplu, un
instinct care nu poate fi jugulat."
"Omul de ştiinţă de astăzi este ori o combinaţie între psiholog şi
inchizitor, studiind cu o excepţională minuţiozitate semnificaţia
expresiilor faciale, a gesturilor şi a inflexiunilor vocii şi testând
modalităţile de a obţine adevărul cu ajutorul drogurilor, al terapiei de
şoc, al hipnozei sau al torturilor fizice; ori este chimist, fizician
sau biolog, preocupat exclusiv de acele ramuri ale respectivei
specialităţi care au legătură cu omorul în masă."
"În Evul Mediu exista Inchiziţia. Un eşec. Şi-a pus în minte să
stârpească erezia şi a sfârşit prin a o perpetua. Cu fiecare eretic ars
pe rug răsăreau alţi o mie. De ce asta? Pentru că Inchiziţia îşi ucidea
duşmanii în văzul lumii, şi-i omora când ei încă nu se căiseră. De fapt,
îi omorau tocmai pentru că nu se căiau. Oamenii mureau pentru că nu
vroiau să renunţe la adevăratele lor credinţe. Cum era şi firesc, toată
gloria era a victimei şi toată ruşinea a Inchizitorului care-l ardea pe
rug."
"Este absolut imposibil ca vreo schimbare notabilă să aibă loc în epoca
în care trăim. Noi suntem cei morţi. Singura noastră viaţă normală se
află în viitor. Vom lua şi noi parte la ea, deşi pe-atunci nu vor mai
exista din noi decât câte-o mână de pământ şi câteva aşchii de os. Dar
cât de îndepărtat este acel viitor nu avem cum şti. S-ar putea să vină
abia peste o mie de ani. În momentul de faţă nimic nu se poate
întreprinde, decât să încerci să extinzi, încetul cu încetul, aria de
gândire normală."
"Dacă toţi ceilalţi acceptau minciuna pe care Partidul le-o impunea, dacă
toate documentele povesteau aceeaşi gogoriţă, atunci minciuna trecea în
istorie şi devenea adevăr. Cine controlează trecutul, zicea o lozincă a
Partidului, controlează viitorul; cine controlează prezentul
controlează trecutul. Şi totuşi, trecutul, deşi prin însăşi natura lui
supus modificărilor, nu fusese niciodată modificat. Orice era adevărat
în clipa de faţă era adevărat dintotdeauna până-ntotdeauna. Era foarte
simplu. Nu-ţi trebuia decât o nesfârşită serie de victorii asupra
propriei tale memorii rebele."
"Există doar patru moduri în care un grup conducător poate cădea de la
putere. Ori cedează unei cuceriri din exterior, ori guvernează atât de
ineficient încât masele se revoltă, ori permite apariţia unui grup de
Mijloc puternic şi nemulţumit, ori îşi pierde încrederea în sine şi
voinţa de a guverna. Aceste patru cauze nu se manifestă, de obiciei,
individual, ci sunt prezente, toate patru, într-o măsură mai mare sau
mai mică. Dacă o clasă conducătoare le-ar putea ocoli pe toate, atunci
ea ar putea rămâne la putere definitiv. În ultimă instanţă, psihologia
clasei conducătoare însăşi este factorul determinant."
"Scopul Partidului nu era numai acela de a împiedica un bărbat şi o
femeie să formeze o pereche în care să-şi fie unul altuia fideli şi care
ar fi fost, poate, mai greu de controlat. Scopul real, nedeclarat, era
acela de a îndepărta orice plăcere din actul sexual. Nu dragostea
constituia duşmanul, ci erotismul, în cadrul căsătoriei şi în afara ei.
Toate căsătoriile între membri ai Partidului trebuia aprobată de o
comisie specială şi, deşi nu se afirmase clar un asemenea principiu,
cererea se respingea dacă respectivii dădeau cumva impresia că simţeau
vreo atracţie fizică unul pentru celălalt. Singurul scop recunoscut al
căsătoriei era dobândirea de copii pentru a servi Partidul. Împreunarea
sexuală trebuia privită ca o operaţie minoră, oarecum scârboasă, la fel
cum ţi-ai fi făcut o clismă."
"Majoritatea oamenilor îşi întrebuinţează cea mai mare parte din timp ca să trăiască, şi puţina libertate care le mai rămâne îi înspăimântă atât de tare, încât fac tot ce le stă în putinţă ca să scape de ea." (Suferințele tânărului Werther - Goethe)
Postare prezentată
Invitatie la vals - Citate
"Nu mai am putere sa vreau." "Se sinucide cineva ajuns în vîrful piramidei sociale dupa ce a gasit cheia care descuie usa t...
1 decembrie 2017
O mie noua sute optzeci si patru - Citate
Etichete:
1984,
citate,
George Orwell,
O mie noua sute optzeci si patru
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Cele mai populare postari din ultima saptamana...
-
In seara in care avea loc un mare bal la Palat, Puiu Faranga, o ucide pe sotia sa, Madeleine, aparent fara niciun motiv. Tatal sau, Pol...
-
Povestea începe la Londra la 2 octombrie 1872. Phileas Fogg este un gentleman necăsătorit, care locuieşte la numarul 7 Savile Row din Burlin...
-
Cartea descrie aventurile unui grup foarte variat pe parcursul căutării căpitanului Harry Grant, de pe nava Britannia . Găsind în pântecel...
-
Romanul debuteaza cu prezentarea personajului Dona St. Columb, o femeie din inalta societate a Londrei. Ea ia decizia de a se retrage impr...
-
"Era o noapte minunată, o noapte cum numai în tinereţe pot fi nopţile" "Sunt un visător; trăiesc atât de puţin în realitate ş...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu