Romanul lui Sebald, considerat capodopera autorului german (care a
decedat în anul lansării romanului său de vârf – 2001) n-are nimic de-a
face cu Napoleon, Austerlitz fiind de fapt numele unui bărbat.
Naratorul, unul ca şi neimplicat în carte, în afara unor consideraţii
filosofice, îl cunoaşte pe Austerlitz în Nocturama (Grădina Zoologică)
din Anvers, în a doua jumătate a anilor şaizeci.
Naratorul remarcă faptul că, spre deosebire de ceilalţi vizitatori,
Austerlitz era „singurul a cărui privire nu era aţintită apatic în gol”.
Tot timpul, Austerlitz nota ceva, desena scheme, remarca diverse
construcţii, pe care le reproducea în notiţele sale, ferestre, pilaştri,
săli de aşteptare, blazoane, simboluri, dând, în acelaşi timp, dovada
unei culturi generale de excepţie, cu accent pe istorie şi mai ales pe
istoria construcţiilor. Despre fortăreţe vorbeşte cu fascinaţie, nu fără
a completa informaţiile cu uşoare digresiuni, care confirmă prima
imagine a naratorului, cea a unui bărbat, care, spre deosebire de
ceilalţi, chiar gândeşte.
Vorbind despre fortul Breendonk, terminat înaintea Primului Război
Mondial şi dovedit drept inutil, Austerlitz apreciază că mărimea unei
construcţii nu este direct proporţională cu securitatea şi liniştea
oferite.
Începutul romanului e prins în astfel de observaţii, punctate pe
măsură ce naratorul şi Austerlitz se întâlnesc, de cele mai multe ori
întâmplător. Ajungi să crezi că aşa va fi până la final, pentru că
Sebald te lasă să te obişnuieşti cu cei doi, să le simţi dialogurile
care virează des spre monologuri ţinute de Austerlitz. E o zonă
ameţitoare, în care îţi îmbogăţeşti cultura generală legată îndeosebi de
Belgia. Afli, de pildă, că Palatul de Justiţie din Bruxelles, „cea mai
mare grămadă de blocuri de piatră din Europa” , ar fi așezat pe Colina
Spânzuraților din Bruxelles.
Cei doi se revăd nu doar în Belgia, ci şi la Londra, unde Austerlitz
ţine cursuri la Institutul de istoria artei, însă pare că niciodată nu
vor şti unul despre celălalt toată „povestea”, aşa cum se întâmplă între
prieteni.
E o istorie atipică, în care miezul creşte atât de încet încât ai
putea să-ţi pierzi răbdarea, dacă Sebald nu s-ar pricepe să te ţină acolo
cu astfel de „nimicuri” de cultură generală. Totul, până când
Austerlitz schimbă registrul şi începe să-şi povestească viaţa, cum a
crescut în familia unui pastor din Ţara Galilor şi cum, după aceea, a
fost dus la un internat, unde cel mai bun prieten al său a fost Gerald
Fitzpatrick, alături de care mergea în vizită la moșia familiei, prilej
pentru alte și alte divagații, pe marginea teoriei evoluției.
Ușor, aproape insesizabil, Austerlitz își invocă tot mai mult propria
familie şi îţi dai seama că tot prologul acesta lung nu a fost decât o
introducere lină, elegantă, într-o istorie personală dureroasă. Parcă şi
naratorul este surprins şi cam fără reacție, şi îl lasă pe Austerlitz
să povestească despre cum a mers în căutarea propriilor amintiri, uitate
ca în spatele unei perdele. Ciudat cum nu-şi aminteşte decât treptat un
drum fundamental, petrecut în 1939, din Praga spre Anglia, când
perspectiva evreilor se arăta sumbră. Chiar mama lui îl dusese în locul
de organizare a transportului, mama despre care Austerlitz va descoperi
că a ajuns până la Theresienstadt, cumplitul lagăr, adaptat dintr-o
fostă cazarmă.
Descoperirile depăşesc aşteptările lui Austerlitz. „Aşadar toate câte le
vedeam aici… îmi depăşeau cu mult puterea de închipuire.” Povestea sa
virează tragic şi vine să întregească imaginea unei existenţe ca „o
unică zi plumburie”. Însă există şi un folos, un aspect util în toate
descoperirile, în toate nefericirile lui Austerlitz: faptul că uşor,
uşor trecutul său capătă un sens, istoria sa, aşa sumbră cum e, îl ajută
să se raporteze cumva la realitate, pentru că, până la aceste
dezvăluiri/descoperiri el spunea cam aşa: „Atât cât pot privi înapoi,
m-am simţit întotdeauna ca şi cum nu mi-aş avea locul în realitate, ca
şi cum nici n-aş exista…” Încât, la final, te întrebi, ce e mai bine: să
trăieşti în neştire, poate fericit, sau să ştii, dar să fii apăsat de
propriul trecut?
"Majoritatea oamenilor îşi întrebuinţează cea mai mare parte din timp ca să trăiască, şi puţina libertate care le mai rămâne îi înspăimântă atât de tare, încât fac tot ce le stă în putinţă ca să scape de ea." (Suferințele tânărului Werther - Goethe)
Postare prezentată
Invitatie la vals - Citate
"Nu mai am putere sa vreau." "Se sinucide cineva ajuns în vîrful piramidei sociale dupa ce a gasit cheia care descuie usa t...
15 mai 2019
Austerlitz - Rezumat
Etichete:
Al II-lea razboi mondial,
Austerlitz,
lagare,
roman biografic,
W.G. Sebald
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Cele mai populare postari din ultima saptamana...
-
Viaţa lui Pi (2001) a scriitorului de origine canadiană Yann Martel este o carte superba, care incepe interesant, te tine captiv ...
-
"Nu pot să-ţi dau creier, dar pot să-ţi ofer o diplomă."
-
Ceva lipsea blogului meu, dar nu intelegeam ce. Acum m-am prins! Cateva citate din operele despre care incerc sa scriu cateva cuvinte si sa ...
-
„Totul s-a sfîrşit: nu-mi rămîne decît să mă sinucid.” – Cu aceste cuvinte incepe romanul al carui nume este inspirat de piesa lui ...
-
Romanul "Nimic nou pe frontul de vest" are ca pilon devotamentul tinerilor pentru țară, dornici fiind să o apere în ajunul Primu...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu