“Aventurile lui Theodore pe planeta 81″ este considerat primul text
din “ciclul lui Theodore”. Ajuns la înaintata vîrstă de aproape 300 de
ani, astronautul primeşte, înainte de a se retrage la binemeritata
pensie, o ultimă misiune comercială: să meargă pe Planeta 81, pe care o
mai vizitase în tinereţe, pentru a vinde acolo o încărcătură
considerabilă de săpun, de care firma unde este angajat vrea să scape,
dar nu oricum, ci cu profit.
Comicul naraţiunii este unul de situaţie:
Theodore reuşeşte să-şi plaseze marfa (adică să-i înşele din nou pe
sărmanii helieni), dar nu ca articol pentru curăţenie corporală, ci ca
pe un aliment deosebit de gustos. Drept răsplată, exact ca în basme,
Preşedintele planetei vrea să i-o dea de soţie pe fiica sa, numai că
aspectul fizic al helienilor este fundamental deosebit de cel terestru –
aceştia arată asemenea unui sac plin cu cartofi, cu şase membre scurte
şi doi ochi bulbucaţi. Uzînd de un şiretlic, eroul reuşeşte să decoleze
însă înainte de a se pricopsi, pe vecie, cu prinţesa heliană.
În “Theodore şi viaţa la oraş” asistăm la primele aventuri ale
cosmonautului după reîntoarcerea definitvă pe Terra şi pensionarea sa
mult întîrziată. În aşteptarea actelor, Theodore este cazat la hotel şi
face primele sale incursiuni în oraşul pe care nu-l mai văzuse de
aproape trei decenii. Surprizele comice se ţin lanţ: băncile nu-i permit
să se aşeze pe ele decît cu condiţia să fie locatar al zonei
respective, coşurile de gunoi refuză să-i primească resturile, deoarece
“sînt familiale”, iar litera cu care începe numele său nu apare pe
strada respectivă, chioşcurile de ziare se răstesc la el, ordonîndu-i să
plece imediat din apropierea lor, atunci cînd află că nu este abonat la
nici o publicaţie, iar un cîine-robot, ridicat în două labe, îl conduce
fără milă pînă la marginea proprietăţii pe care o păzeşte şi îl
forţează să citească de douăzeci de ori anunţul postat pe poarta de la
intrare: “Nu intraţi, că regretaţi!”. Realizînd că va avea mari probleme
de adaptare la viaţa citadină, Theodore optează să se stabilească
într-o fermă din mediul rural, dar are surpriza să constate că toată
lumea este împotriva acestei idei, sfatul cel mai frecvent oferit fiind
acela de a consulta… un psihiatru. Într-un final, după ce străbate
jungla birocratică obişnuită, obţine permisiunea de a face o săptămînă
de practică la o fermă experimentală, primul pas către visul de a trăi
la ţară.
“Theodore şi viaţa la ţară”, considerată drept cea mai reuşită dintre
prozele sale, d.p.d.v. umoristic, continuă seria aventurilor eroului la
ferma experimentală, construită de Agenţia agricolă special pentru a-i
descuraja pe cei care doresc să părăsească adăpostul oraşului. Aici află
că florile de pe peluze sînt cuplate la 380 de volţi, că găinile sînt
păsări sălbatice care îi muşcă pe cei care le fugăresc pentru a le
prinde, că paznicul lătrător (cumpărat de la Zoo) are ace cu vaccin
antirabic în vîrful colţilor şi că vaca este o pompă mecanică stilizată,
care dă lapte de trei ori pe zi, fix cîte 100 de grame, atunci cînd o
tragi de mînerul-coadă cu care este înzestrată. În ciuda greutăţilor pe
care este conştient că le va avea de înfruntat, Theodore cumpără ferma
experimentală de la agenţie şi rămîne să trăiască singur marea şi ultima
aventură a vieţii sale. Numai că se înşală puţin, pentru că…
În “Ultima misiune a domnului Theodore” aflăm că succesorul fostului
său director la cîrma firmei de vînzări spaţiale îi face o vizită
inopinată şi îi propune, contra unei sume considerabile, să renunţe la
liniştea fermei sale şi să întreprindă încă un zbor pe o planetă din
sistemul stelar Epsilon (pe care Theodore o mai vizitase în urmă cu mai
multe decenii), unde dispăruseră fără urmă trei misionari ai firmei.
După o analiză profundă, Theodore decide să facă voiajul şi porneşte
spre planeta enigmatică. Aici însă ajunge într-un fel de Paradis
extraterestru, unde este considerat oaspete de onoare, iar gazdele se
întrec să-i facă toate voile. Totul se termină brusc, cu scufundarea
suprafeţei terestre într-o stranie lume subterană, unde oaspeţii de
onoare din toate lumile galactice veniţi aici la distracţie sînt puşi să
muncească pe rupte pentru a răscumpăra valoarea investiţiei făcute de
gazde în starea lor de confort.
“Întoarcerea lui Theodore” înfăţişează noile aventuri ale lui
Theodore şi ale asociatului său George pe Terra, după revenirea din
misiunea precedentă, considerată ultima în prea îndelungata sa carieră
de cosmonaut. Însă deja elementele de noutate în comicul de tip Păcală,
pe care autorul îl promovează cu constanţă, s-au perimat şi peripeţiile
eroului prin restaurantele oraşului care nu vor să-l accepte fără
analizele medicale la zi, prin spitalele care nu vor să-i deschidă uşa
pe diferite motive birocratice, nu mai au hazul iniţial. Mai mult,
Theodore pare căzut într-un butoi cu ghinion, din care nu mai reuşeşte
să iasă: ferma sa a fost distrusă în mare proporţie de trecerea
timpului, iar dezastrul este finalizat prin prăbuşirea asupra ei chiar a
avionului care le aduce celor doi amici mîncare şi medicamente. Singura
picătură de optimism constă în repararea vacii mecanice.
Iar aventurile, din ce în ce mai sărace în noutăţi şi în poante,
continuă şi în “Ferma lui Theodore”: după rezolvarea problemelor
tehnice, legate de pilotul avionului prăbuşit la fermă (pe care cei doi
l-au sechestrat şi l-au pus să repare pagubele), revenind de la oraş,
Theodore găseşte un animal necunoscut care se ia după el, îngrozindu-l;
în cele din urmă descoperă că fiara este un motan simpatic, negru, pe
care-l botează Balthazar, în amintirea unui unchi de mult decedat, şi-l
închide într-o colivie, neştiind ce să facă cu el.
În aceeaşi notă, “Theodore şi cei şapte magnifici”, schematizează din
ce în ce mai mult un conflict, adus, practic, în pragul dispariţiei:
neavînd ce face, în toamna ploioasă care îi închisese în cameră, cei doi
prieteni îşi omoară vremea povestindu-şi amintirile din tinereţe. Mai
ales Theodore, care se străduieşte ca, prin intermediul povestirii uneia
dintre multele sale aventuri pe planete necunoscute, să-l facă pe
George să priceapă cele trei Legi ale roboticii, enunţate de Isaac
Asimov; evident că legile sînt readaptate de către cei şapte roboţi
inteligenţi şi perfizi care i-au fost daţi în subordine, iar Theodore
are parte de o călătorie mizerabilă în compania unor entităţi din metal,
puse să-i facă viaţa amară.
“Cele zece misiuni ale cosmonautului Lapachet repovestite de Theodore
asociatului său George” se străduieşte ca, prin intermediul povestirii cu sertăraşe,
să reînvioreze aerul de naraţiune care lîncezeşte din ultimele texte.
Suferind de o nevroză subită, în urma căderii în cap de pe casă, George
îl obligă pe Theodore să-i povestească în fiecare noapte, ca să adoarmă,
istorii galactice adevărate, pe care acesta, în disperare de cauză, i
le lecturează dintr-un volum primit de mult cadou, din partea unui amic
astronaut.
Prima călătorie a lui Lapachet se petrece pe planeta Transparenţilor,
locuitorii inteligenţi ai acesteia fiind astfel denumiţi din cauza
faptului că, în trecutul lor îndepărtat, terminîndu-se hrana normală pe
planetă, au fost nevoiţi să consume nişte rădăcini de plante care i-au
făcut… transparenţi. Lapachet le face cadou tot felul de alimente
terestre care îi colorează în diferite nuanţe, din cauza coloranţilor
chimici artificiali pe care îi conţin. Cea de-a doua călătorie, către un
sistem solar format din zece planete pe suprafaţa cărora exista viaţă
raţională, îl transformă pe Lapachet dintr-un simplu astronaut într-un
negrustor cosmic: trimis să lase pe fiecare planetă un mesaj paşnic din
partea omenirii, acesta reuşeşte să negocieze şi să vîndă conţinutul
pachetelor informaţionale, în urma unor tratative fierbinţi. În cea de-a
treia călătorie, ajunge pe o minunată planetă plină de viaţă, amenajată
asemenea unei grădini franţuzeşti; iar îngrijitorul se dovedeşte a fi…
însuşi Demiurgul, dar neputînd să aducă dovezi pe Terra, Lapachet este
transferat la munca de jos, fiind pus să piloteze astronave de
salubrizare. Despre cea de-a patra călătorie, eroul nostru nu-şi mai
aminteşte nimic, dar biletul găsit în cabină, prin care pămîntenii sînt
întrebaţi de ce trimit copii în spaţiul cosmic, precum şi faptul că
revine exact la vîrsta la care plecase, îi determină pe cei de la Centru
să emită ipoteza că Lapachet a urmat o traiectorie spaţio-temporală
inversă, prin propriul său trecut, întinerind şi ajungînd pe planeta Fi
sub forma unui copil de trei ani, pentru ca la întoarcere efectul să fie
invers şi să îmbătrînească exact pînă la vîrsta la care a început
călătoria. Al cincilea voiaj este opus celui de-al treilea, astronautul
ajungînd, dintr-o eroare de transmitere a adresei, “la dracu-n praznic”,
loc unde-l găseşte exact pe celebrul personaj mitologic, o fiinţă
raţională, dar nu şi extraterestră. Din cea de-a şasea expediţie
Lapachet aduce acasă o floare minusculă, albastră, care devine, pe
traseu, un monstru vegetal ce ocupă întreaga navă. În călătoria a
şaptea, Lapachet este descoperit, pe planeta pe care o cercetează, de un
monstru înfricoşător, care afirmă că este fratele său; frate de
imagine, deoarece monstrul îi spune că el credea, pînă a nu-l întîlni,
că este cel mai oribil din întreg Universul; afirmaţia îl determină pe
Lapachet să-l anestezieze cu ajutorul filmelor de desene animate şi să-l
ia pe Terra, pentru a-l găzdui la Grădina Zoologică. Într-a opta
călătorie, pe o planetă din sistemul Alfa, Lapachet este confundat cu un
centaurian şi, deoarece pe planetă se declanşase o molimă, este supus
unui sistem de dezinfectare dur, din care nu lipsesc o baie cu vapori de
mercur, o centrifugare la viteză maximă şi o uscare la temperatura de
3000 de grade, din care bietul astronaut abia reuşeşte să scape cu
viaţă. Călătoria a noua îl poartă pe o planetă îndepărtată, unde rămîne
fără combustibil şi, pentru a putea achiziţiona altul de la băştinaşi,
este nevoit să vîndă întreg echipamentul electronic al navei, drumul
înapoi făcîndu-l pe baza calculelor de direcţie executate manual. Ultima
călătorie relatează despre capturarea lui Lapachet de către piraţii
spaţiului, despre răscumpărarea şi despre pensionarea bătrînului lup de
spaţiu. Încheierea lecturii aventurilor lui Lapachet soseşte odată cu
vindecarea completă a lui George, care are din nou un chef nebun de
săpat prin grădină.
“Drum bun Theodore” este povestirea care închide ciclul: odată cu
sosirea la fermă a doamnei Strauss, vechea proprietară, Theodore află că
astronava sa va face o călătorie de rămas bun prin spaţiul din jurul
Terrei, după care va fi retrasă şi expusă la muzeu. Ştirea îl determină
să ia o hotărîre delicată: îi abandonează pe toţi la fermă şi pleacă la
cosmodromul fostei sale firme, unde solicită dreptul de a realiza chiar
el turul de onoare al Terrei cu nava-exponat. După ce primeşte toate
aprobările, porneşte în spaţiu, hotărît să nu se mai întoarcă niciodată;
în încăperile rachetei îi descoperă însă pe tovarăşii de la fermă,
inclusiv pe motanul Balthazar, care nu au dorit să-l părăsească pînă la
sfîrşit.
“Anticronicile anului 2000″ cuprinde trei texte distopice, care descriu lumea după anul 2000.
“O nuntă ca-n poveşti” pune accentul pe atmosfera de dezastru
ecologic care s-a înstăpînit peste lume: norii atîrnă permanent pe cer,
lumina şi zăpada sînt cenuşii, lumea nu părăseşte casele decît în cazuri
excepţionale. Un astfel de caz este cel care are loc în familia
bătrînului Jack, care îşi mărită fata şi se pregăteşte pentru fericitul
eveniment. Nuntaşii, puţini la număr (nimic nu mai se întîmplă ca pe
vremuri), se strîng la casa fetei, îi iau pe toţi şi pornesc către
Primărie, unde primarul execută cu rapiditate ceremonialul şi le permite
tinerilor accesul la cele Cinci Minute: adică accesul într-o cameră
presurizată, cu o atmosferă respirabilă, unde pot să-şi scoată costumul
de neopren şi măştile de oxigen şi să se vadă la faţă pentru prima şi
ultima oară în viaţa lor.
În “Trafic”, accentul distopic porneşte de la o îngroşare a uneia
dintre condiţiile de existenţă ale lumii moderne – supraaglomerarea
auto. Personajul principal este un american care-şi scrie gîndurile pe
cîteva foi de bloc-notes, descoperite în bordul autoturismului său,
blocat în trafic, într-unul din ambuteiajele cele mai uluitoare
petrecute în oraşul său; asemenea unui joc de domino, ale cărui piese
cad una după alta, în clipa în care prima este atinsă, blocajul uneia
dintre intersecţiile din centrul unui oraş oarecare din State se extinde
cu viteză de-a lungul şi de-a latul continentului, cuprinzînd şi oprind
definitiv toate maşinile aflate în trafic. După mai multe zile, în care
nu reuşeşte să se deplaseze decît cîteva sute de metri şi vede cum, pe
rînd, vecinii de trafic mor de sete, de atacuri de cord sau izbiţi de
alte autovehicule, eroul realizează că trăieşte începutul morţii
civilizaţiei şi îşi doreşte o armă, cu care să se sinucidă.
“Automatul de îngheţată” aduce în prim-plan o idee străveche: este
moral sau nu să faci binele prin forţă? Bert pare un cetăţean cumsecade,
dar, în timpul liber, încalcă constant una din regulile de bază ale
societăţii în care trăieşte: fumează. Comitetul pentru Prinderea şi
Pedepsirea Fumătorilor îl depistează cu ajutorul unui aparat special,
mascat într-un automat pentru îngheţată.
Cu “Zîmbiţi, vă rog”, Radu Honga pătrunde, mai întîi în manieră
umoristică, într-un domeniu limitrof SF-ului – fantasticul. După
căsătorie, Popeaţă jr. se duce la fotograf să-şi ridice fotografiile de
la nuntă şi are surpriza să constate că toate au ieşit foarte bine, cu
excepţia faptului că în locul său, în toate pozele, se află un schelet
rînjitor. Încercările ulterioare de a le retuşa prin refotografiere dau
greş, fără nici un fel de explicaţie raţională: de fiecare dată, în
locul lui Popeaţă jr., a bustului sau a capului său, îşi reface apariţia
acelaşi schelet, fapt care îl determină să creadă că respectivele poze
îi prezic viitorul apropiat.
“Un vis cu dedicaţie” este prima povestire de tip fantastic, abordată
în manieră serioasă, de către Radu Honga; în acelaşi timp, ea introduce
un interesant cuplu de personaje masculine, pe care autorul le
utilizează şi mai tîrziu, Pauli şi Andreea. Mai mult un pretext de a
contura elementul fantastic pe care-l va amplifica în nuveleta
următoare, povestirea textelor semifantastice ale autorului american
Robert Sheckley are rolul de a accentua ideea că între starea de vis şi
cea de realitate graniţa este atît de fină, încît poţi trece din una în
cealaltă fără să bagi de seamă. Atît de fină, încît din visul lui Pauli
intră în realitatea oraşului din jur patru păsări mari, albe, asemenea
unor prădători necunoscuţi şi extrem de periculoşi.
“Vînt de timp” continuă linia narativă din povestirea anterioară:
cele patru păsări monstruoase ucid orice om care are curajul să
părăsească adăpostul relativ al blocurilor. Coşmarul durează mai multe
zile, pînă ce Andreea realizează că ele provin din visul prietenului
său, pe care-l obligă să se culce şi să le retragă înapoi, în lumea
onirică. Segmentul al doilea al naraţiunii pare rupt de primul şi
relateză un fragment dintr-un viitor mai îndepărtat al relaţiei dintre
cei doi prieteni: căsătorit cu Ella, o colegă de liceu, Andreea este
invitat la nunta lui Pauli, în calitate de disck-jockey, într-un oraş
vecin; aici, este obligat să-şi instaleze toată aparatura în beciul
uriaşei case a socrilor prietenului său şi, în timp ce Ella stă cu mirii
şi nuntaşii la etaj, el manevrează singur cuc aparatura în subsol. La
miezul nopţii, o vîltoare albă sparge fereastra beciului, se
învîrtejeşte între pereţii acestuia, apoi dispare pe scări în sus.
Luîndu-i urma, convins că a băut prea mult şi că are halucinaţii,
Andreea constată că întreaga casă a ajuns brusc o ruină şi că din
invitaţii care se distrau cu numai cîteva minute mai înainte nu au mai
rămas întregi nici măcar oasele. Singur, spiritul lui Pauli îl aşteaptă
să-i explice că aceasta este răzbunarea sa finală, pentru că s-a
căsătorit cu Ella, iubita sa din anii de liceu – a chemat din vis vîntul
de timp, care a distrus tot ceea ce a atins, cu excepţia sa, a lui
Andreea, care este condamnat să trăiască fără ai săi, într-un timp
străin.
Ultimul ciclu de povestiri din volum, “Tableta de seară”, cuprinde
patru povestiri scurte, care revin la caracterul umoristic din ciclul
aventurilor lui Theodore. “Un animal fantasic” narează o ciudată
vînătoare pe care un extraterestru alergic la culoarea verde şi la
firele de păr o face pe Terra, în cadrul unui original safari – ultimul
iepure din zona cinegetică a comunei Răstoaca este carbonizat de arma
laser a celui care este convins că animalul plin de păr este un monstru
uluitor. “Un mic amănunt” prezintă un Univers plin de inteligenţă, pe
care oamenii aflaţi în plină expansiune galactică nu reuşesc să o
identifice, chiar dacă se manifestă chiar sub nasul lor – cîinele care
are ideea de a fura astronava stăpînilor săi pentru a elibera animalele
capturate pe alte planete nu poate s-o facă din cauza unui mic amănunt:
nu are mîini care să poată manevra accesoriile tehnice ale navei.
“1+1=1″ este o istorie inversă – un pilot extraterestru întîlneşte o
navă pămînteană în cosmos, se ciocneşte cu ea şi scapă cu răni grave,
fiind adus pe Terra şi internat într-un spital, unde trăieşte drama
negării propriei identităţi. “Un soldat perfect” aduce în prim-plan
ideea de război perfect, care este numai războiul continuu; pentru că el
nu poate să înceteze, pămîntenii s-au gîndit să-l exporte pe alte
planete, unde soldaţi perfecţi sînt trimişi să ucidă duşmani inexistenţi
şi sfîrşesc prin a se sinucide, pentru ca ideea de război să
supravieţuiască.
"Majoritatea oamenilor îşi întrebuinţează cea mai mare parte din timp ca să trăiască, şi puţina libertate care le mai rămâne îi înspăimântă atât de tare, încât fac tot ce le stă în putinţă ca să scape de ea." (Suferințele tânărului Werther - Goethe)
Postare prezentată
Invitatie la vals - Citate
"Nu mai am putere sa vreau." "Se sinucide cineva ajuns în vîrful piramidei sociale dupa ce a gasit cheia care descuie usa t...
14 aprilie 2012
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Cele mai populare postari din ultima saptamana...
-
Harry Potter și Copilul Blestemat (Harry Potter and the Cursed Child) este o piesă de teatru în două părți scrisă de Jack Thorne și ba...
-
Viaţa lui Pi (2001) a scriitorului de origine canadiană Yann Martel este o carte superba, care incepe interesant, te tine captiv ...
-
Toamna, dupa plecarea berzelor, Baraganul se pregateste pentru un lung somn hibernal. Peisajul este pustiu, arid, singuratic, cu vegetat...
-
Şi daca un astfel de om, pentru ideea lui, ar trebui să verse sînge, să treacă peste cadavre, conştiinţa lui, după părerea mea, ar trebui să...
-
Actiunea are loc intr-o manastire italiana in anul 1327. Calugarul franciscan William de Baskerville Ajunge in aceasta manastire, in care...
nu stiu daca Radu Honga va fi fiind vreodata mai cunoscut ca acum
RăspundețiȘtergereMare pacat, pentru ca dupa parerea mea ce a scris el este o capodopera a genului sf
ȘtergereSă-l întrebam pe tovarășul CTP de ce autorul a dispărut subit de pe piață. Să fi avut 12 ani când am citit cum acel imbecil patologic, și-a publicat in Anticipația mizeria lui critica la adresa cărții domnului Honga. Cred ca a facut asta intr-un acces de invidie.
ȘtergerePoate se mai reeditează ce a scris el.aşa aşi avea şi eu povestirile lui
RăspundețiȘtergereSi eu sper, nici eu nu am cartile dumnealui, cea pe care am citit-o mi-a fost recomandata si imprumutata. Surprinzatoare. :)
Ștergereinca se gaseste pe okazii
RăspundețiȘtergere